RPIA: Demersul președintelui continuă impredictibilitatea în domeniul energiei regenerabile

Demersul preşedintelui Băsescu, deşi pe deplin justificat, nu face decât să continue impredictibilitatea în domeniul energiei regenerabile, în general, şi al energiei fotovoltaice, în particular, a declarat, joi, pentru Green Report, preşedintele Asociaţiei Române a Industriei Fotovoltaice (RPIA), Ciprian Glodeanu.

Publication: Green Report
Provider: www.green-report.ro

Prin prelungirea aplicării acestei legi, proiectele fotovoltaice care au intrat în sistem după data de 1 ianuarie 2014 vor continua să aibă suspendate două certificate din numărul total de trei certificate pe care-l primesc. Legea ar fi clarificat acest aspect şi ar fi fost clar că aceste proiecte primesc trei certificate, fără că suspendarea să le mai fie aplicată”, a spus Glodeanu.

Totuşi, pe de altă parte, Ciprian Glodeanu spune că demersul preşedintelui este pe deplin justificat deoarece se pregăteşte un abuz semnificativ împotriva energiei regenerabile în trei zile de la intrarea în vigoare a legii – reducerea cotei obligatorii de achizite de certificate verzi.

Acest lucru va afecta semnificativ producătorii existenţi care vor fi puşi în imposibilitatea de a-şi vinde certificatele verzi. Aceste măsuri negative corelate cu declaraţiile Domnului Ministru Nită, fără niciun fundament, de reducere cu 85% a obligaţiei marilor consumatori de a achiziţiona certificate verzi, ne conduce la o situaţie de maximă confuzie şi consider că ne adâncim din ce în ce mai mult în încălcarea oricăror principii economice şi eliminarea oricărei stabilităţi şi predictibilităţi”, a explicat președintele RPIA.

Președintele Băsescu consideră că nerespectarea procedurii de notificare a Comisiei Europene ar putea duce la declanşarea procedurii de infringement.
Potrivit Articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene <>. Guvernul României a emis această ordonanţă de urgenţă în data de 4 iunie 2013, ea fiind publicată în Monitorul Oficial al României, Partea nr. 335 din data de 7 iunie 2013, cu intrare în vigoare la data de 1 iulie 2013. Drept urmare, în data de 24 iunie 2013 Comisia Europeană a transmis o scrisoare către Reprezentanţa Permanentă a Comisiei Europene, prin care precizează faptul că nu a fost transmisă nicio prenotificare, în sensul alineatului (3) al Articolului 108 din Tratat, privind modificarea schemei de ajutor de stat”, se arată în textul sesizării.

Curtea Constituțională va lua în discuție sesizarea pe 19 martie

Curtea Constituțională va discuta sesizarea primită pe data de 19 martie”, au declarat, pentru Green Report, reprezentantii CC.

Legea pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, PL-x nr. 227/2013, a fost adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de cameră decizională, în data de 17 decembrie 2013 şi transmisă spre promulgare preşedintelui României în data de 19 decembrie 2013.

În data de 10 ianuarie 2014, Traian Băsescu a solicitat reexaminarea legii. Cererea de reexaminare a fost respinsă, atât de Senat, în calitate de primă cameră sesizată, cât şi de Camera Deputaţilor, care, în calitate de cameră decizională, a adoptat legea în forma iniţială în data de 11 februarie 2014, iar, în data de 19 februarie 2014, a transmis-o spre promulgare.

1 certificat pentru fotovoltaice, 0,5 pentru eoliene si 1,3 pentru microhidrocentrale

Potrivit OUG 57/2013, proiectele fotovoltaice primesc doar patru certificate verzi pe MWh, faţă de şase certificate, ca până acum. Proiectele eoliene beneficiază de doar un certificat din două, iar microhidrocentralele de două certificate din trei, cum era până în prezent.

În plus, noile proiecte care intră în sistem după 1 ianuarie 2014 primesc din start mai puţine subvenţii. Potrivit Hotărârii de Guvern 994/2013 din decembrie, parcurile fotovoltaice noi primesc doar jumătate din subvenţiile de până acum, respectiv trei certificate din şase.

În cazul parcurilor eoliene, numărul certificatelor se reduce cu 0,5 certificate până în 2017 şi 0,25 certificate începând cu anul 2018. Prin urmare, noii investitori vor beneficia de doar 1,5 certificate verzi până în 2017 şi de 1,75 certificate, din anul 2018.

De asemenea, microhidrocentralele primesc şi ele cu 0,7% mai puţine certificate verzi pe MWh, respectiv doar 2,3 certificate pentru centralele noi.

Din moment ce Legea nu a fost promulgată, efectele ordonanţei se cumulează cu cele ale HG din decembrie, iar proiectele fotovoltaice mai primesc acum un singur certificat, cele eoliene – doar 0,5 certificate, iar microhidrocentralele – doar 1,3 certificate verzi.